fredag 30 december 2011

Magi, parallella världar och de stora frågorna om livet

Under detta händelserika år har böckerna staplats på hög olästa. Det avslutades med en sprakande namngivningsfest, ett bröllop i lönndom och julfirande i Skåneland och där någonstans lyckades jag även klämma in lite lästid. Då tog jag mig i kragen och avslutade The Magicians av Lev Grossman.

The Magicians beskrivs som en vuxnare och mörkare Harry Potter. Det svärs, dricks och intrigeras. Det är smutsigare och mer cyniskt än det någonsin var i Rowlings värld. Hänvisningarna till andra kända fantasyverk är många. Berättelsen om Narnia är starkt närvarande genom hela romanen i både handling och karaktärer. Det är fint. Jag tycker om när författare lägger in referenser till annan litteratur. Det gör mig intresserad att veta mer, läsa mer. I The Magicians är magin i sig inte det intressanta. Snarare handlar boken om alla de där stora, jobbiga frågorna som vi i olika skeenden brottas med. Vem är jag, vilken är min plats, vad vill jag och vad innebär det att få allt du velat ha men ändå inte vara lycklig.

Den cyniske och smått deprimerade Quentin Coldwater, uppvuxen i Brooklyn, är ämnad för ett ivy league college. Hans bästa vän är tillsammans med flickan han är kär i och Quentin känner sig allt mer som en bifigur i sitt eget liv. Då lockar berättelserna om Fillory, hans barndoms stora läsupplevelse, allt mer. Fillory är namnet på den magiska värld dit syskonen Chatwin färdas för att utföra hjältedåd och som tack får regera på tronen som kungar och drottningar över landets alla varelser (vilket både inkluderar fauner, kentaurer och talande gulliga kaniner). En värld med mening, hjältedåd och äventyr. En förberedande intervju för Princeton förändrar allting. Intervjuaren hittas död och bland hans ägodelar finns ett kuvert med Quentins namn på utsidan. Kuvertet visar sig innehålla en sjätte okänd bok om Fillory. Boken försvinner men istället finner Quentin en hemlig passage till Brakebills, ett college för magiker. Då är allt frid och fröjd tänker ni? Alla hans drömmar besannas? Om det bara vore så väl. För vad händer egentligen när vi får det vi alltid drömt om? Blir vi lyckliga då?

De fem åren vid skolan avhandlas i ett högt tempo. Det finns inget romantiskt skimmer över magistudierna. Det är hårt, svettigt och och blodskrävande. Misstag kan få fatala följder. Efter examen följer ett mellanpassus. Ett avsnitt som mitt i allt fick mig att tänka på Gossip girl. Kanske för att det utspelar sig på Upper East Side bland de rika och sysslolösa. För vad ägnar man hela dagarna åt när magin tar hand om allt det där vi vanliga dödliga ägnar oss åt. Jo, som nyexad magiker festar, intrigerar och förgås man av tristess och kval över meningen med livet. Kanske inte så mycket Gossip girl trots allt. Där nånstans brakar turligen äventyret loss då min läslust började gå på sparlåga. För inte trodde ni att Fillory bara var på låtsas? Våra magiker blir snart varse att det där med hjältedåd inte är lika enkelt och ärorikt i verkligheten som i sagorna.

Andra boken om Quentin och landet Fillory heter The Magician King. Den finns nu på min reservationslista.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar