onsdag 14 december 2011

Boktips från Blidö - Lisa


Alltså, jag fick så sjukt många fina boktips med mig hem från bokkollot. Tänk vilken härlig läsvår jag har framför mig! Beatrice fanstasy-tips ska jag nog sätta tänderna i under julsemestern (vill säga jullov, men så lyxigt ska vi inte ha det). Aspudds-Lisas tips har jag redan läst, dock två gånger och kan nog tänka mig ännu en omläsning. Inspireras av listan nedan vettja.

Girlfriend in a coma Douglas Coupland (Elisabeth)

The Magician av Lev Grossman är en blandning av internatskola och magiska världar. Som en vuxen och mörkare Harry Potter. Perfekt för Lisa! (Beatrice)

Lisa gillar historiska romaner och det gör inte jag. Men en har jag läst som jag gillade - Hon älskade av Helena Henschen. Jag tror att Lisa skulle gilla porträttet av Signe Thiel, en kvinna som inte är så olik Lisa, faktiskt. (Josefin)

Beach house-litt i form av Mycket mer än så av Sarah Dessen. Lisa läser, precis som jag, gärna ungdomsromaner. Dessen skriver om relationer, om att uppleva den där första himlastormande kärleken, om att bli vuxen och bryta sig loss från gamla roller och föreställningar och att våga komma ut ur sitt skal. Så himla fint och trovärdigt om relationer. (Beatrice)

Det finns ett före och ett efter man läst Bonjour tristesse av Françoise Sagan. Har Lisa inte läst den är den ett måste. (Josefin)

Jag och Lisa delar ett intresse för läskigheter och när jag läste om
De vassa tändernas skog av Carrie Ryan insåg jag att detta är en bok för oss. En isolerad by, ett stängsel som håller något ute, en hotande överhängande fara, och en kamp för överlevnad - det måste ju bara vara bra! (Beatrice)

Liksom jag gillar Lisa att ha läst böcker som det ofta hänvisas till. Macbeth av Shakespeare är ett mästerverk och om än det är fragmentarisk att läsa pjäser tror jag att Lisa skulle fascineras av Macbeths fall. (Josefin)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar