måndag 5 december 2011

Boktips från Blidö - Beatrice


En av alla de fina saker vi ägnade oss åt på bokkollot var att ge varandra personliga boktips. Det var Josefin som kläckte idéen och vi kastade oss alla entusiastiskt över uppgiften. Med en sprakande eld i bakgrunden, varsin stor kopp te och hembakt ostkaka kröp vi upp i soffan och boktipsade. Jag lyssnade andäktigt. Här kan ni läsa vilka fina tips jag fick!

Flod av Carolina Fredriksson är en roman i en klass för sig, bortom pubertal ångest och kärleksbekymmer. Skrämmande och vacker och något för vår ungdomsbibliotekarie, tror jag. (Josefin)

Den stygga flickans rackartyg Mario Vargas Llosa (Elisabeth)

His dark materials, kanske mer känd som trilogin om Guldkompassen, av Bill Pullman är en riktig Beatrice-bok. Parallellvärldar, zigenare, mytologi och såklart kampen mellan det goda och det onda. Riktigt gött. (Lisa)

Beatrice tar sig sällan an klassiker och läser hellre ungdomsromaner nästan jämt. Jag ville hitta en klassiker hon skulle gilla. The scarlet letter av Nathaniel Hawthorne om en kvinnas utanförskap och väg till en plats i samhället som stämplat henne som mindre värd tror jag att hon skulle tycka om. Hoppas att jag har rätt. (Josefin)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar