tisdag 13 december 2011

Boktips från Blidö - Josefin

Här kommer de härliga boktipsen jag fick av mina fellow Edits på bokkollot. Har redan rivit av Pojkarna, faktiskt. Fram emot våren har jag i vanlig ordning bara ögonen för Danmark och då ska jag sluka Lisas boktips Volmer. Att jag skulle vara fascinerad av hämnd är sant, men ju mer jag tänker på det desto mer osympatiskt framstår det. Kanske är något där som jag ska jobba lite med framöver.

Nåja.

Här kommer boktipsen jag fick:

Josefin gillar fragmentariska böcker. Därför tänker jag att Elin Ruuths korta betraktelser i Fara vill ska falla henne i smaken. Kort prosa, drastiska formuleringar och mycket humor om tiden då man vill fara iväg men är rädd att fara vill. (Beatrice)

Josefin är lite småbesatt av Danmark och danskarnas grand old lady är Lise Nørgaard. Volmer är en samhällsskildring av Danmark på 1920-talet och om att inte följa normen. (Lisa Strandh)

Hämnd är ett tema som fascinerar Josefin. Därför tror jag att Kristoffer Ahlströms Bara någon att straffa kan vara intressant att läsa. Enligt SvD och DN en drabbande debut, utomordentligt skriven med ett sökande bildspråk. Bra va? (Beatrice)

Jeffery Eugenides "Middlesex" (Elisabeth)

Jessica Scheifauers Pojkarna vann Augustpriset för bästa ungdomsbok häromdagen. Någon bättre motivering för att läsa denna bok kan väl inte finnas? Dessutom tror jag att den kan vara intressant att läsa och använda i skolan, både i svensk- och psykologiämnet. Perfekt för Josefin. (Beatrice)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar