måndag 27 juni 2011

The people of Edit, del 1: Elisabeth

Elisabeth (kallas mestadels för Lisa, men eftersom Edit består av två Lisor kallar vi Elisabeth för Elisabeth) är uppväxt på Lidingö och jobbar nu som utbildare på ett IT-företag i Stockholm.

Varför läser du böcker?

Varför läser man inte böcker? Att läsa böcker är det allra bästa tidsfördrivet som finns! Det är att lämna sin egen värld för ett litet tag och flytta in i en ny värld, en ny kultur, ett nytt tankesätt. Det är ett tillfälle att få byta skepnad och för en kort stund vara en sydafrikansk mamma till en pojke som just mördat en amerikansk flicka, en japansk massmörderska, en australiensisk sagoberätterska eller töntig dominikansk kille som aldrig får ligga med några tjejer.

Vilken typ av böcker läser du helst?
Realistiska romaner och självbiografier.

Nämn en bok du tycker mycket om och motivera varför.
Jag tycker om att bli berörd när jag läser böcker. Jag vill skratta, gråta, bli arg och kanske till och med lite rädd. Hela känsloregistret fick vara med när jag läste Siri Hustvedts Vad jag älskade. Det är en berättelse om kärlek och om sorg med människorna i fokus. Emellan åt blir den filosofisk men ändå aldrig svår. Det var en bok som jag grät till men också skrattade med.

Vilka böcker undviker du?
Fantasy.

Om du fick välja en författare (levande eller död) att träffa på tu man hand, vem hade du valt?
Jag skulle gärna träffa något av de New York-baserade författarparen Siri Hustvedt och Paul Auster eller Nicole Krauss och Jonathan Safran Foer. Jag föreställer mig att de har de så vansinnigt mysigt i sina hus i Brooklyn där de sitter hela dagarna och dricker te och skriver mästerverk.

Var läser du helst?
I Laminofåtöljen i vardagsrummet. Med en kopp te på fönsterbrädan och en katt i knät.

Matlagning - kul eller ett nödvändigt ont (motivera!)?
Jag tycker mycket om mat och mycket om när andra lagar mat. Lagar jag själv blir det mest fil och flingor eller Keldas färdiga soppor. Eftersom jag hittills nästan bara lyckats tipsa om böcker från Baltikum och börjar tröttna på att laga kål och rödbetssoppa har en och annan låda hämtmat lyckats dyka upp på bordet när vi är hemma hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar