fredag 24 juni 2011

1Q84, den nakna sanningen i punktform

KARAKTÄRER
Aomame, Tengo, Den gamla damen, Tamaru (livvakt), Ayumi (Aomames väninna), Fukaeri, little people, Tsubasa, Professor Ebisuno, Komatsu (förläggare)


SÅDANT VI GILLADE
Journalistisk saklig berättarstil som kontrast till komplicerad handling
Relationen mellan Aomame och den gamla damen
Relationen mellan Aomame och Tamaru
Spännande med japanskt perspektiv på Sverige – ”Strindberg kvinnohataren”.
Sidospår, exempelvis runt Aomames namn, små berättelser som kan leva för sig och kanske utgör en pusselbit i det stora pusslet.
Referenser till västerländsk kultur


SÅDANT VI INTE GILLADE
Journalistisk saklig berättarstil
Språkligt ojämnt, radar saker på vartannat. Juvenilt!
Gubbsjukt. Varför?
När Tengo läser högt ur Tolstoj – alldeles för långt!
Snålt av Murakami att ge ut boken i tre delar istället för en.


SÅDANT VI UNDRADE ÖVER
Dödade little people hunden? Varför då?
Är little people onda eller goda?
Är Tengos roman berättelsen om hans liv?
Är Tsubasa och Fukaeri samma person?
Hur ser en isklyvare ut?
Vad är en ordbehandlare? Är det samma sak som en dator?
Ska vi lära oss något av romanen?

MOTIV & TEMA
Anspelning på Orwells 1984 och Big Brother
Världen är inte som vi tror att den är.
Ödestro (shintoismen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar