lördag 25 juni 2011

Sommarläsning

Denna gång var det min tur att tipsa om böcker. Jag såg framför mig sommar, strandhäng, läsning i hängmatta, regnrusk och inomhus med god bok, och vad vill man läsa då? Jag tänkte så här:

En klassiker hör sommaren till. I år har Anna Karenina av Lev Tolstoj (Jo, han hette Lev, men kallades Leo) kommit ut i nyöversättning och verkar hetare än någonsin. Citat som "Alla lyckliga familjer liknar varandra, varje olycklig familj är olycklig på sitt eget vis" gör att jag vill läsa.

Lite chicklit är lättsmält i sommarvärmen. Även om jag tycker att chicklit är lite skämslitteratur så blev jag sugen på Emma Hambergs Baddaren. Verkar småputtrig.

Jonas Karlssons Det andra målet har varit på min att-läsa-lista länge och passar som sommarläsning, tycker jag. Noveller om vardagens absurditeter verkar fint och passar när man inte orkar hålla något längre attention span utan vill kunna lägga ifrån sig boken mellan kafferep, staketmålning, amning eller gudvetvad.

Nicole Krauss Det stora huset har varit vårens stora snackis i media. Kanske inte så mycket boken i sig som Krauss och hur oändligt präktig och fulländad hon verkar. Journalisterna vill liksom slå hål på denna magnifika bild, men har väl inte riktigt lyckats. Boken verkar bra. Lika bra som Kärlekens historia, tro?

Morgan Larsson radiopratar i Christer i P3. Han verkar så himla snäll och mysig. Nu har hans uppväxtskildring och tillika hyllning av åttiotalet kommit ut som pocket. Radhusdisco verkar vara allt man kan drömma om som sommarläsning: varm, rolig och hemtrevlig.

Edit röstade. Domen föll. Förstaboken blev inte helt oväntat Det stora huset. Flera av oss är smått förälskade i Kärlekens historia och nyfikenheten var stor. Kan hon skriva fler så bra böcker? Som andrabok valde vi Radhusdisco (Även om Ann-Louise inte riktigt kände suget efter att ha slutat lyssna på Christer i P3 eftersom Morgan senaste året bara kört slentriansändningar).

Nu stoppar vi näsan i böckerna, badar, dricker kaffe i syrénbersåer och återkommer i augusti. Glad sommar & trevlig läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar