torsdag 11 augusti 2011

The people of Edit, del 2: Josefin

Josefin är skåning i själ och hjärta, uppvuxen i Södra Sandby [sambí] utanför Lund och jobbar nu som gymnasielärare i svenska och psykologi på en skola söder om Stockholm.

Varför läser du böcker?
Böcker är underhållning och avkoppling för mig. Älskar verklighetsflykten i att gå upp helt i en bra bok. Litteratur beskriver ofta människors drivkrafter och det fascinerar mig.

Vilken typ av böcker läser du helst?
Vardagsrealistiska berättelser att relatera till är fint. Helst läser jag korta, förtätade romaner eller noveller. På hösten vill jag gärna läsa skräckromaner och fantasy. Jag gillar alltid litteraturhistoriska klassiker, gärna från 1800-talet. Gärna naturalistiska. Och så har jag en stark kärlek till Murakamis böcker.

Nämn en bok du tycker mycket om och motivera varför.
Murakamis Kafka på stranden är en helt genialisk roman. Älskar att den anspelar på Oidipusmyten oh att det finns en gåta att besvara. Murakamis sätt att skapa suggestiva parallellvärldar (finns de på riktigt eller är de bara ett sätt att beskriva det mänsklga psyket?) är otroligt intressant.

Vilka böcker undviker du?

Chicklit är inte min kopp te. Inte heller dokumentära romaner om krig eller biografier om kända människor. Det vore praktiskt och allmänbildande att gilla böcker om historiska händelser, men den entusiasmen är helt död. Jag har också svårt för att läsa om främmande kulturer. Deckare anses ofta mindre kreddigt än annan litteratur. Jag läste gärna deckare när jag var yngre, men det går inte att komma ifrån att har man läst en har man läst de flesta. Dessutom gör det mig arg att förövaren i deckarna alltid är psykiskt sjuk nuförtiden. Att säga så är inte bara fel, det är dumt också. Mustiga släktkrönikor talar inte heller till mig.

Om du fick välja en författare (levande eller död) att träffa på tu man hand, vem hade du valt?
Murakami, CJL Almqvist eller Hjalmar Söderberg.

Var läser du helst?
För mig själv i lugn och ro; ensamvargen i mig vill få fullt utrymme när jag läser. Sedan jag fick barn rymmer jag gärna hemifrån när jag vill läsa. Att sitta i solen på en bänk utanför Mellqvists kaffebar på Bysistorget är lyx för mig.

Matlagning - kul eller ett nödvändigt ont (motivera!)?
Fram till nyligen lagade jag bara mat för att överleva och för att inte dö av näringsbrist från all Mc Donalds-mat jag äter. Sedan vårt kök renoverades och blev jättefint och sedan min dotter började äta riktig mat har jag dock börjat uppskatta matlagning. Det chockar mig att säga det, men det är kul när det blir gott.

Elisabet om Josefin: Trots svårigheter med mustiga böcker från främmande kulturer har Josefin klarat sig fint de två första åren med Edit och både läst och tyckt om böcker från de flesta världsdelar. Men om sanningen ska fram tipsar hon själv helst om vardagsrealism från Sveriges mörka skogar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar