onsdag 23 november 2011

De rafflande valet av julläsning

Edits ville ha mysigt, magiskt, mustigt och mycket av det goda att läsa under julen kunde jag förstå när vi sågs diskuterade Yates. Gärna något som påminde om Kostovas Historikern hörde jag någon säga.


Att hitta något mysigt att läsa över jul visade sigsvårare än vad jag anat. Jag letade vitt och brett. Diskuterade Lovecraft med Helena, sökte i bibliotekskatalogen, letade i hyllorna på Akademibokhandeln. Läste bloggar och slet mitt hår. Förra året läste vi Sarah Waters Främlingen i huset. En perfekt julbok. Vad skulle jag kunna hitta att matcha den?


Jag landade med en brokig kompott med böcker ganska långt utanför min bekvämlighetszon, vilket krävde mod jag vanligtvis inte besitter. Följande böcker presenterades:


  • H.P Lovecrafts Vid vansinnets berg
  • Dimitrij Gluchovskijs Metro 2033 
  • Agatha Christies Mordet på Orientexpressen
  • Margaret Atwoods Den blinde mördaren
  • Elisabeth Kostovas Historikern

Historikern hade alla utom jag läst, så den togs ur spel direkt. Lisa hade nyss läst Den blinde mördaren och med uttalandet "Det är ju inte hennes bästa" dog intresset för boken som var min förhandsfavorit. Eftersom Elisabeth skyr fantasy som pesten var Metro 2033 kanske aldrig ett realistiskt val. Till slut vann Mordet på Orientexpressen med hårfin marginal och Vid vansinnets berg knep andraplatsen. Och så slutade alltså det rafflande valet av julläsning detta år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar