måndag 7 november 2011

Att boktipsa och att vänta på ett litet bi


Snart åker Edit på bokkollo i skärgården. Det kan väl inte ha undgått någon, eller? Det ska läsas, överallt och mest hela tiden. Jag tänker parkera mig framför brasan och bara högst motvilligt lämna min inmutade plats. Om inte någon lockar med gourmetmat eller bastubad. Då kommer jag givetvis.

När vi inte läser, ska vi boktipsa. Inte bara på det gamla vanliga hederliga Edit-viset. Vi ska också lämna personliga boktips uttänkta till varje medlem av Edit.

Åh! Boktipsa! Pirrar lite i bibliotekariehjärtat.

Fast, alltså de senaste året sisådär har mitt boktipsande gått på sparlåga. Först vart jag ett preggo och sen blev jag mamma. Få böcker och knappt en endaste kulturdel eller bokrecension hann jag läsa. En identitet gick förlorad. En boktipsarutmaning var således precis vad som behövdes för att jag skulle ta mig i kragen och skärpa till mig. Jag är ju inte bara mamma, jag är ju också bibliotekarie och bokälskare! Nu har jag gnuggat geniknölarna, hängt på oräkneliga bokbloggar och dammat av mina Billybokhyllor. Några guldkorn och potentiella vinnare har vaskats fram. Både bland böcker jag känner utan och innan och sådana jag aldrig läst men blivit mycket nyfiken på.

I mitt sökande stötte jag på The Magicians av Lev Grossman som stått i min bokhylla i åratal. Jag hade helt glömt bort den. I väntan på paketet från Adlibris med månadens Editbok (Little bee) får Levs hemliga värd följa med mig på barnvagnspromenaderna. Jag hoppas på äventyr i bästa sago- och höstruskanda.

1 kommentar: